Friday 26 May 2017

Projek NASA (AMTEC)

  Alkali Metal Thermal to Electric Converter (AMTEC) merupakan projek NASA dalam meningkatkan kecekapan tenaga. Jack F. Mondt dan Robert K. Sievers bertanggungjawab dalam misi tersebut. Dalam misi mereka, mereka ingin menukarkan tenaga haba solar kepada tenaga elektrik.

  Tentera Udara juga berminat dalam menukarkan haba solar untuk elektrik pada kecekapan yang paling tinggi, 30%. Bawah kontrak Tentera Udara AMPS, dengan pembiayaan olehTentera Udara dan NASA dan pengurusan kontrak oleh pasukan teknikal yang terdiri daripada jurutera dari Makmal Penyelidikan Tentera Udara. 
   Dalam eksperimen Nasa yang pertama, sel Figure 2. PX-1A dengan 7 BASE Tubes telah dibina untuk projek tersebut. Sel telah diuji di beberapa tempat yang mempunyai kadar haba yang tinggi dari matahari. Reka bentuk perubahan dibuat berdasarkan keputusan eksperimen dan analisis. Sel tersebut dikilangkan di AMPS dan diuji di Air Force Research Lab di Philipis.



 Pelbagai sel telah direka dan diubahsuai. Yang terkini merupakan sel Figure8. AMTEC 8-Cell Converter Test menggunakan PX-G Cells dengan 6 BASE Tubes.

 Kesimpulan



  Pembangunan siri PX bagi sel Wap-wap AMTEC sangat berjayaseperti yang ditunjukkan dalam rajah. Dalam masa pembangunan satu tahun output kuasa membentuk sel multibe meningkatkan dari 0.4 watts kepada 5 watt dalam jumlah yang sama. NASA masih meneruskan lagi misi mereka untuk meningkatkan kecekapan tenaga.



No comments:

Post a Comment